OPIS ROZWIĄZANIA

System Airport GTS (Ground Traffic Surveillance, Safety & Support) to nowoczesne rozwiązanie zaprojektowane w celu wsparcia pracy służb na Lotnisku Chopina w obszarach dozorowania (SUR) oraz wsparcie bezpieczeństwa lotniska (ASS) w zakresie monitorowania drogi startowej i ostrzegania przed kolizjami (RMCA). System spełnia wymagania dla klasy A-SMGCS (Advanced Surface Movement Guidance and Control System) zgodnie ze standardami EUROCAE MASPS ED-87E i EUROCONTROL ASMGCS SPEC-171.

GŁÓWNE CECHY

  • System Airport GTS umożliwia śledzenie obiektów (pojazdy, sprzęt obsługi naziemnej (GSE), samoloty) cooperative i non-cooperative. Obiekty non-cooperative pochodzą z radaru pierwotnego SMR (Surface Movement Radar), a obiekty cooperative są odbierane z systemów MLAT (Multilateration), ADS-B (Automatic Dependent Surveillance - Broadcast) a także z systemu kontroli ruchu lotniczego PANSA – Pegasus21 (Polish Enhanced Generation ATC System for Unified Solutions of the 21st Century).
  • Cały interfejs systemu jest dostępny przez przeglądarkę internetową z komputerów stacjonarnych, notebooków lub tabletów użytkowników. Zobrazowanie składa się z kilku warstw: tras systemowych, infrastruktury lotniska, w tym dróg startowych, świateł stop-bar, płyt postojowych, stanowisk postojowych, dróg kołowania, stref ograniczonego dostępu oraz innych niezbędnych geometrii i przeszkód.

FUNKCJONALNOŚĆ

Rozpoznanie/Dozorowanie

Różnorodność źródeł danych zapewnia wysoką redundancję informacji radarowych/dozorowania.
System Airport GTS opracowuje wiarygodny obraz ruchu naziemnego na lotnisku (w tym startujących i lądujących samolotów w zadeklarowanym obszarze zainteresowania) w formie tras systemowych wyświetlanych w czasie rzeczywistym na tle mapy wektorowej.
Następnie trasy systemowe są przedmiotem analiz ASS/RMCA.

Wsparcie bezpieczeństwa lotniskowego:

System Airport GTS umożliwia monitorowanie RMCA w zakresie przewidywania mogących nastąpić w krótkim czasie:
• konfliktów ruchowych pomiędzy startującymi / lądującymi SP, a pojazdami / GSE / SP znajdującymi się w naziemnym ruchu lotniskowym, w granicach wyznaczonych stref ochronnych dróg startowych
• konfliktów ruchowych pomiędzy startującymi / lądującymi SP, a SP na zdefiniowanej wysokości operującymi powyżej płyty lotniska lub znajdującymi się w podejściu (np. śmigłowce w podlocie lub SP wykonujące manewr low pass)
• konfliktów ruchowych pomiędzy startującymi / lądującymi SP z przeciwnych kierunków tej samej drogi startowej
• konfliktów ruchowych pomiędzy startującymi / lądującymi SP, a pojazdami / GSE / SP operującymi na krzyżującej się drodze startowej
• konfliktów ruchowych pomiędzy startującymi / lądującymi SP z przeciwnych kierunków tej samej drogi startowej
• konfliktów ruchowych pomiędzy niewspółpracującymi obiektami (niewyposażonymi w transpondery / transmitery) zbliżającymi się do drogi startowej lub znajdującymi się na niej, a innymi pojazdami / GSE / SP

Przypadki obsługiwanych niebezpieczeństw

Rozpoznanie/Dozorowanie
Ryzyko obecności/kolizji
Ryzyko obecności/jednoczesnego lądowania/kolizji
Ryzyko jednoczesnego startowania

ARCHITEKTURA

0
Image Description

KONTAKT

FILBICO sp. z o.o.
ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 7
05-220 Zielonka, Polska

(+48) 22 781-97-08